FAQ

Find svar på dine spørgsmål i vores FAQ. Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål.

Folkeskolens prøver (FP9) er obligatoriske for alle elever på 9. klassetrin, og alle undervisningsfag er prøvefag. Folkeskolens afgangsprøve omfatter syv prøver, fem obligatoriske og to ved udtræk.

De obligatoriske prøver er:

  • Skriftlig og mundtlig prøve i dansk
  • Skriftlig prøve i matematik
  • Mundtlig prøve i engelsk og naturfag

De to sidste prøver udtrækkes med ét fag inden for helholdsvis gruppen af naturfag, idræt og humanistiske fag.

Ved afslutning af 10.klasse skal alle elever op til skriftlige og mundtlige prøver i fagene dansk, engelsk, tysk og matematik.

Målet med vores Antimobbestrategi

Th. Langs Skole er og skal være et godt sted at være og lære. 

Vi arbejder for god trivsel i klasserne med vægt på anerkendelse og fællesskab, og vi insisterer på,  forskellighed er en styrke. Det er et fælles ansvar for elever, forældre og lærere, at der ikke finder mobning sted på skolen. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle. Det gør vi løbende i den daglige undervisning og til tider ved særlig tiltag, hvis vi finder det nødvendigt.

Du kan læse vores antimobbestrategi her

Skolen ansøger på vegne af de elever, som opfylder afstandsbestemmelserne (Børnehaveklasse – 10. klasse 5 -15 kilometer) om befordringsgodtgørelse. Vi varetager ikke at søge om buskort. 10. klasse indgår desværre ikke som ungdomsuddannelse i forhold til buskort, men et periodependlerkort anbefales som det billigste.

Du kan læse beretninger fra det senest afviklede Forældrekredsmøde her.

Formandens beretning

Skoleleders beretning

Taler fra Dimission 2025 kan læses her 

10. klasse

9. klasse

Vedtægter for elevrådet ved Th. Langs Skole

  1. Der dannes ved Th. Langs Skole et elevråd, som er rådgivende overfor skolens ledelse og skolebestyrelse. Deltagerne orienteres på det første elevrådsmøde om rådets arbejde, bl.a. ved gennemgang af vedtægterne.
  2. Elevrådet består af 2 repræsentanter fra hver klasse fra 3. –9. klasse.
  3. Repræsentanterne vælges for en 2-årig periode. Der vælges én ny repræsentant ved hvert skoleårs start.Der er mulighed for at genopstille umiddelbart efter ens 2 årig valgperiode.
  4. Elevrådet er et råd, der arbejder for at samle elevernes ideer og forslag, så disse kan blive videreført til skolens ledelse samt til behandling på pædagogiske rådsmøder og i skolebestyrelsen.
  5. Elevrådet konstituerer sig ved skolestart ved valg af et formandsteam på 3 elever. Det tilstræbes, at det både er drenge og piger, og valget sker blandt de ældste elever, 6.-9. klasse.

  6. En dagsorden med punkter til elevrådsmøderudsendes på skoleintra ca. en uge før mødet. Dagsordenen indeholder altid et fast punkt, som hedder ”Nyt fra klasserne”.
  7. Møderne ledes af formandsteamet, som giver medlemmerne ordet efter tur.
  8. Under møderne skriver kontaktlæreren referat. Kontaktlæreren lægger referatet ud på skoleintra senest en uge efter mødet.
  9. Elevrådet har to lærere tilknyttet som kontaktlærere. Disse lærere hjælper i den udstrækning, der er brug for det, såvel på møderne som ved udarbejdelse af referat og dagsorden.

  10. Formandsteamet kan inviteres til PRmøder/bestyrelsesmøder for at redegøre for elevrådsforslag, som efterfølgende kan behandles. Når formandsteamet har orienteret om forslaget og besvaret spørgsmål, kan de ikke deltage på PRmødet/bestyrelsesmødet, mens sagen behandles.

Skolen forventer, at alle elever er dækket gennem hjemmets ulykkes- og rejseforsikring (bagage, tyveri og afbestilling). Skolen har tegnet en elevforsikring og en hjemrejseforsikring. Skade på inventar og bygninger, der skyldes forsæt eller uforsvarlig handling, skal erstattes efter regning.

På Th. Langs afholder vi forældremøder 2 gange om året på alle klassetrin. På møderne fortæller lærerne om dagligdagen i klassen, den kommende tids undervisning og forældrerådet kan komme med nyt om kommende arrangementer

Alle klasser har et forældreråd, som skal have minimum 4 forældre -gerne flere. Deres overordnede opgave er at bidrage til det gode miljø i klassen. ¬Som udgangspunkt er man valgt for et år ad gangen, men man kan stille op til genvalg, så mange gange man har lyst.

Når der i klassen er valgt forældreråd, skal rådet give besked til kontoret, hvem der er valgt ind. Der er årligt et opfølgningsmøde mellem skolebestyrelsen og alle forældrerådene

Forældrerådene og deres arrangementer har stor betydning for børnenes skolegang. Fællesskabet i skoleklasser, hvor forældre laver arrangementer, er markant bedre end i klasser, hvor man ikke gør.

Forældrerådets opgaver kan dække over:

  • Ansvarlig for klassekasse
  • Arrangere 2-3 årlige klassearrangementer
  • Arrangere 1-2 årlige forældremøder i samarbejde med klasselærerne.
  • Sørge for forplejning til forældremøder
  • Kontakt til nye forældre (via intra, evt. oplysninger om næste arrangement, kontaktoplysninger mv.)
  • Organisere eventuelle legegrupper (evt. i samarbejde med klasselærerne)
  • Opstille spilleregler i klassen, fx for fødselsdage, ”feriegaver” mv.
  • Koordinere arbejdsdag og motivere klassens forældre til at komme
  • Nedsætte udvalg til blå mandag.
  • Nedsætte udvalg som koordinerer opsparing til udveksling.
  • Nedsætte udvalg som arrangerer fælles fest sidste skoledag.
  • Referat fra forældrerådsmøder sendes ud til klassen

Forældrekreds er en betegnelse, som blandt de frie skoler alene knytter sig til de fri grundskoler. Alle forældre til børn på en fri grundskole danner en forældrekreds, man er således automatisk medlem af forældrekredsen, hvis man har et barn på skolen.

Forældrekredsen er i henhold til ”Lov om friskoler og private grundskoler” tillagt den opgave, dels at vælge en tilsynsførende, som har særlige opgaver i forhold til forældrekredsen og staten, og dels selv at føre tilsyn med, at skolens undervisning i sin helhed kan stå mål med, hvad der kræves i folkeskolen. Forældrekredsen er blandt andet med til at vælge skolens bestyrelse.

Jf. skolens vedtægter §7 – om forældrekredsmødet.

Bestyrelsen er ansvarlig for, at der afholdes ordinært forældrekredsmøde hvert år på skolen eller et andet sted i hjemstedskommunen inden udgangen af maj måned. Forældrekredsmødet indkaldes af bestyrelsen ved almindeligt brev, e-mail eller anden sikker forsendelsesmåde med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden. Indkaldelsen til ordinært forældrekredsmøde skal mindst indeholde følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsen aflægger beretning.
  3. Bestyrelsen forelægger den reviderede og godkendte årsrapport til orientering.
  4. Bestyrelsen forelægger det vedtagne budget til orientering.
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer jfr. § 3, stk. 3 og 4.
  6. Fastsættelse af det højeste antal suppleanter og valg af suppleanter jfr. § 3, stk. 4.
  7. Indkomne forslag.
  8. Eventuelt.

Stk.2. Forslag, som ønskes behandlet på det ordinære forældrekredsmøde, skal være bestyrelsen i hænde senest 1. april før forældrekredsmødet. Forslag skal bekendtgøres for medlemmerne senest ved indkaldelsen af forældrekredsmødet.

Stk.3. Hvert medlem har én stemme.

Stk.4. Bestyrelsen har ansvaret for, at det alene er personer, der tilhører forældrekredsen, der stemmer ved valg af tilsynsform, tilsynsførende og ved valg af forældrerepræsentanter. Der kan kun gives fuldmagt til en person, med hvem man har fælles forældremyndighed over et barn på skolen.

Stk.5 Forældrekredsmødet er beslutningsdygtigt uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer. Forældrekredsmødet træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed, bortset fra beslutning om nedlæggelse af skolen jfr. § 11, stk. 2.

Stk.6. Forældrekredsen træffer selv afgørelse om, hvorvidt personer uden for forældrekredsen kan deltage i forældrekredsmøder og i givet fald hvilke personer.

Stk.7. Skolens ansatte samt kandidater til bestyrelsen og tilsynsførende kan ikke være dirigent på forældrekredsmøder.

Stk.8. Der skal føres protokol over det på forældrekredsmøder vedtagne. Protokollen skal underskrives af dirigenten.

Stk.9. Valghandlinger skal være hemmelige, hvis et eller flere medlemmer af forældrekredsen ønsker det.

Stk.10. Ved valg af bestyrelsesmedlemmer, suppleanter og tilsynsførende kan hver forældre afgive stemme på det antal medlemmer, der skal vælges til bestyrelsen, henholdsvis på et antal personer svarende dels til det besluttede højeste antal suppleanter og dels det besluttede højeste antal tilsynsførende.

Stk.11. Kandidaterne er valgt i rækkefølge efter størrelsen af de personlige stemmetal. I tilfælde af stemmelighed foretages lodtrækning.

Stk.12. Genvalg af bestyrelsesmedlemmer, suppleanter og tilsynsførende kan finde sted.

Stk.13. Ekstraordinært forældrekredsmøde afholdes, når bestyrelsen beslutter det. Ekstraordinært forældrekredsmøde skal i øvrigt indkaldes af bestyrelsen, når et flertal af bestyrelsen eller mindst 50% af medlemmerne skriftligt ønsker det. Indkaldelsen sker som ved ordinært forældrekredsmøde.

stk.14. Forældrekredsmøde kompetencer er anført i § 3, stk. 3, stk. 4, stk. 20. § 6, § 7, §10, stk. 1 og § 11, stk. 2.

Skolen kan dels af egne midler og dels gennem fripladstilskud fra staten yde tilskud til skolepenge og SFO. Ansøgningsskema finde på ForældreIntra og hjemmesiden i ansøgningsperioden. Ansøgninger vedr. næste skoleår skal foreligge inden sommerferien. Tilskud kan ydes til elever på alle klassetrin til nedbringelse af skolepengene og fastsættes under hensyn til hjemmets økonomiske forhold.

Alle elever fra 3. klasse og op skal råde over en bærbar computer, som kan bruges hver dag i skoletiden.

Det er naturligvis op til den enkelte at udvælge den rette computer, men vi kan støtte indkøbet med anbefalingerne herunder.

Anbefalinger til indkøb af computer:
– PC (ikke Chromebooks eller tablets)
– SSD harddisk (muliggør hurtig opstart)
– En computer med lang batterilevetid
– Skærmstørrelse mellem 13” og 15”
– Lav vægt

Skolen forsyner hver elev fra 3. klasse med en Google-konto med Google-drev.

Undgå at installere forældrespærring eller andre begrænsninger på de nyindkøbte PC’er. Det forhindrer eleverne i at få adgang til nogle af de hjemmesider, vi bruger i undervisningen. 

Gå til www.google.dk
Tryk “Log ind” øverst til højre og indtast dine login-oplysninger.
Brugernavn: SkoleIT-Login@thlang.dk
Kode: SkoleIT adgangskode (Denne kode kan du styre via mit.skoleit.dk)

Hver elev må installere og aktivere Office pakken på 5 enheder (programmerne kan installeres på de fleste systemer – dog ikke Chromebooks, android tablets og nogle smartphones)

Skolens kontor eller IT-ansvarlige oplyser dig om dine login-informationer.
1. Gå til mit.skoleit.dk
2. Login med dine oplysninger: Dit SkoleIT-Login@thlang.dk og din SkoleIT adgangskode.
3. Office pakken til elevers private Windows og Mac via portal.office.com med SkoleIT-Login@thlang.dk
4. Du er nu klar til at gå i gang med Office 365 og Office pakken

Lækker sund og hjemmelavet mad i kantinen

Kantinen holder hver dag åbent fra 9.30 til 12.45.

Fra morgenstunden kan I købe yoghurt med hjemmelavet granola, frugt, juice og hjemme- og nybagte boller.

Hver dag fra kl. 11.30 tilbyder vi en varm ret, som I kan købe i kantinen. Senest onsdagen ugen før sender vi en madplan ud på Forældre- og ElevIntra for den kommende uge.

For børnene i indskolingen i Lille Hus (0. og 1.klasse) kan I forældre ringe til kantinen og bestille mad. Maden bliver leveret til Lille Hus. Ring på 91893212 senest inden kl. 10 den pågældende dag, hvor I ønsker mad.

Det er muligt for eleverne at tilmelde sig madordning for en uge ad gangen. 5 gange dagens ret koster 120 kr. Tilmelding sker ved at Mobilepay 120kr på 69271. Husk at skrive ugenr, navn og klasse!

Kantinens mad er hjemmelavet, og varerne er 60-90% økologiske.

Følg os på Instagram på https://www.instagram.com/theodoraskoekken_thlangsskole/

Køb i kantinen.

Vores nye kantine er så stor en succes, at vi er nødt til at lave nogle retningslinjer for køb i kantinen.

  • Forældre kan sætte penge ind på kantinens konto, så eleverne kan handle uden kontanter. Brug vores Mobilepay 69271. Husk at skrive elevens navn og klasse i kommentarfeltet!
  • Beløbene registreres hver morgen kl. 8. Vi kan desværre ikke registrere
    indbetalinger i løbet af dagen.
  • Vi opfordrer til, at du som minimum indsætter 50 kr. pr. gang.
  • Når dit barn handler, vil det få at vide, hvor mange penge, der er tilbage på kontoen.
  • Elever med MobilePay kan stadig betale direkte, når de handler i kantinen.
  • Der kan desværre ikke betales med kontanter i kantinen.

Se kontrol rapport

https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Institutions/743017.aspx

Eleverne på 7. årgang tilbydes konfirmationsforberedelse i Mariehøj Kirke. Du kan læse mere på Mariehøj Kirkes hjemmeside: https://www.mariehoj-kirke.dk/livets-begivenheder/konfirmation

Du kan læse mere om vores praksis-musiske fag her

Fotografering finder sted hvert år i august med både klassebilleder og portrætfotografering.

  • Tilsynspligt: Skolen har en generel pligt til at føre tilsyn med eleverne.
  • Tidsrum: Pligten til tilsyn indtræder 10 minutter før undervisningens start og gælder i skoletiden 
  • En god og tæt kontakt mellem skole og hjem er vigtig for børnenes udvikling. Når vi ved, hvad der sker derhjemme og I ved, hvad der sker på skolen, kan vi skabe et godt samarbejde.
  • Vi forventer, at I som forældre støtter op om jeres barn og fællesskabet i klassen og på skolen. Det er vigtigt, at I følger med på Forældreintra, og at I møder op til skolens arrangementer.
  • Livet på Th. Langs er en informationsfolder til forældre på Th. Langs Skole om regler og retningslinjer og praktiske forhold. I kan hente folderen her.

Skole-hjemsamtaler

Skole-hjemsamtaler sker på baggrund af de elevsamtaler, som lærerne afholder et par gange om året med eleverne. Her taler man om, hvordan det går i skolen både fagligt, socialt og i forhold til opførsel og arbejdsindsats.

0. – 4. klasse.

Der afholdes 2 skole-hjem-samtaler på hvert klassetrin.

Deltagere:

  • 0. – 3. klasse: Klasselærerne (dansk og matematik) og klassens pædagog.
  • 4. klasse: Klasselærerne (dansk og matematik)

5. – 10.klasse.

Der afholdes 1 skole-hjem-samtale om året. Derudover kan lærere eller forældre ønske en ekstra samtale, hvis der er behov.

Deltagere:

  • 5. & 6.klasse: Lærerne for dansk, matematik og engelsk
  • 7. klasse: Lærerne for dansk, matematik, engelsk og tysk
  • 8. & 9.klasse: Lærerne for dansk, matematik, engelsk, tysk og science
  • 10. klasse: Lærerne for dansk, matematik, engelsk og projekt.

.

Skolepatruljen står på Hostrupsgade hver dag i tidsrummet 7.55-8.10. De hjælper skolens elever i trafikken, hvorfor alle skal rette sig efter dens anvisninger.

På Th. Langs Skole

  • er du altid repræsentant for skolen.
 
  • skal du være over for andre, som du selv ønsker, at de skal være over for dig.
 
  • tolererer vi ikke mobning, heller ikke på de sociale medier.
 
  • må du ikke indtage alkohol, energidrikke, snus eller andre former for rusmidler i skoletiden.
 
  • skal mobiltelefonen være i tasken. Den skal være slukket eller på lydløs, medmindre den indgår som en del af undervisningen.
 

I tilfælde af at reglerne gentagne gange overtrædes eller ved særlig alvorlige overtrædelse, kan ledelsen vælge at sende hjem på en tænkepause og/eller afslutte samarbejdet.

Du kan læse mere om vores regler, retningslinjer og praktiske forhold i vores informationsfolder Livet på Th. Langs

Tilsynsrapporten 2025 kan læses her

Skolens certificerede tilsynsførende er Lisbeth Qvortrup.

Tilsynsrapporten for 2025 kan læses her

Læs vores antimobbestrategi her

Ved udmeldelse skal der betales skolepenge for indeværende måned og den efterfølgende måned.

Læs vores undersøgelse af undervisningsmiljøet her

Har du stadig spørgsmål?

Du er altid velkommen til at skrive til os, hvis der er information du savner