Undervisning med høj faglighed
Vi opmuntrer og motiverer vores elever til at være modige, nysgerrige og til at løse problemstillinger på en undersøgende og eksperimenterende måde, hvor de tør fejle undervejs. Derfor arbejder vi allerede fra de små klasser med modeller for designtænkning og entreprenørskab. Vi samarbejder med virksomheder samt andre kultur- og læringsinstitutioner. Det gør undervisningen nærværende og praksisorienteret.
Vi samarbejder med virksomheder samt andre kultur- og læringsinstitutioner om praktiske projektudfordringer, som eleverne skal være med til at løse. Det gør undervisningen nærværende og praksisorienteret.
Her har vi fordel at være by-skole, da virksomheder, kultur-og læringsinstitutioner er lige uden for vores dør. Vi har bl.a. et formaliseret samarbejde med biblioteket, med den Kreative Skole, med College360 samt med Th. Langs HF/VUC
0.-2. klasse her indgår de praktisk-musiske fag og billedkunst arbejdes naturligt ind.
Vi fraviger fra folkeskolens vejledning i forhold til de praktisk-musiske fag, både i forhold til hvornår vores elever påbegynder fagene, hvordan vi har timerne og hvilke fag vi har. Derfor har vi for de pågældende fag udarbejdet en fagbeskrivelse, hvor fagets mål, opbygning og progression er beskrevet. I finder beskrivelsen her.
TLF står for Trivsel, Læsning og Faglighed. I vores 0.-6. klasse har klasserne faget fra morgenstunden – de læser i ca. 20 minutter, synger de 2 sange, som vi øver på, så vi kan synge dem til vores morgensamlinger. Vi har i alle klasser morgensamling en gang om ugen. Den sidste del af timen bruges til at snakke med eleverne om dagens gang – blandt andet sikrer lærerne, at alle har nogen og noget at lege med i pauserne.
Her lærer eleverne grundlæggende færdigheder i de enkelte fag. På Th. Langs adskiller vi os ved at starte med engelsk i 0. klasse samt tysk i 4. klasse.
Her arbejder eleverne projektorienteret med udgangspunkt i fagenes mål, men også med fokus på følgende 5 kompetencer: Den kreative kompetence, samarbejdskompetencen, implementeringskompetencen, navigeringskompetencen samt formidlingskompetencen
På alle klassetrin fra 3. klasse er der sat særlige timer af til de musisk-kreative fag . I 3.-4. klasse er det 3 timer om ugen. Eleverne har 8-10 uger hvert af fagene: Billedkunst, håndværk/design, madkundskab, drama og digital fabrikation og design. I 5.-6. klasse har de 4 timer om ugen. Eleverne har 8-10 uger med de samme fag – dog skiftes drama ud med musik. I 7.-8. klasse udbydes de 4 valgfag: Madkundskab, musik, håndværk/design samt billedkunst. I 9. klasse er der forskellige valgfag.
På Th. Langs er der plads til forskellighed, medbestemmelse og kreativitet. Eleverne arbejder emneorienteret og med projekter lige fra børnehave til 10. klasse.
Her får eleverne erfaring med at samarbejde i grupper. De lærer kritisk at belyse problemstillinger fra flere sider og lærer at stille sig op foran andre og fremlægge deres arbejde. På den måde giver vi dem personlig sikkerhed og et vigtigt fundament for deres dannelse, kommende ungdomsuddannelse og evne til at mestre livet.
Når eleverne arbejder projektorienteret er det med udgangspunkt i fagenes mål, men også med fokus på følgende 5 kompetencer: Den kreative kompetence, samarbejdskompetence, implementeringskompetencen, navigeringskompetencen samt formidlingskompetencen
Et eksempel på projektarbejdet er, at eleverne hvert år opfører et teaterstykke, der bliver vist for både elever og forældre. Dramatikkens metode gør dem i stand til at forholde sig til problematikker på en mere objektiv måde. Samtidigt er et teaterprojekt med til at styrke fællesskabsfølelsen i en klasse. Forestillingerne tager som udgangspunkt afsæt i det sted, eleverne befinder sig. Med tiden får eleverne mere og mere indflydelse på processens elementer.
Elever på Th. Langs Skole klarer sig generelt godt når vi kigger på karaktererne.
Du kan dykke ned i Børne- og Undervisningsministeriets uddannelsesstatistik her
Uddannelsesstatistik for Th. Langs Skole
Hvert år udgiver tænketanken CEPOS om opgørelse over hvor gode de danske skoler er til at løfte elevernes niveau – det de kalder Undervisningseffekt. Det er et udtryk for skolernes evne til at løfte det faglige niveau for afgangselevenerne i forhold til det man skulle forvente på baggrund af elevernes socioøkonomiske baggrund. Her ligger Th. Langs Skole generelt med en positiv score. Det vil sige vi løfter eleverne mere end man kan forvente.
Information om undersøgelsen af undervisningseffekt for skoleåret 24/25 kan læses her:
Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau
Følg med på vores Facebook, og hold dig opdateret angående nyheder og begivenheder på Th. Langs.
På Th. Langs er der plads til forskellighed, medbestemmelse og kreativitet. Eleverne arbejder emneorienteret og med projekter lige fra børnehave til 10. klasse.