Vedtægter for elevrådet ved Th. Langs Skole

  • 1

    Der dannes ved Th. Langs Skole et elevråd, som er rådgivende overfor skolens ledelse og skolebestyrelse. Deltagerne orienteres på det første elevrådsmøde om rådets arbejde, bl.a. ved gennemgang af vedtægterne.

  • 2

    Elevrådet består af 2 repræsentanter fra hver klasse fra 3. –9. klasse.

  • 3

    Repræsentanterne vælges for en 2-årig periode. Der vælges én ny repræsentant ved hvert skoleårs start.Der er mulighed for at genopstille umiddelbart efter ens 2 årig valgperiode.

  • 4

    Elevrådet er et råd, der arbejder for at samle elevernes ideer og forslag, så disse kan blive videreført til skolens ledelse samt til behandling på pædagogiske rådsmøder og i skolebestyrelsen.

  • 5

    Elevrådet konstituerer sig ved skolestart ved valg af et formandsteam på 3 elever. Det tilstræbes, at det både er drenge og piger, og valget sker blandt de ældste elever, 6.-9. klasse.

  • 6

    En dagsorden med punkter til elevrådsmøderudsendes på skoleintra ca. en uge før mødet. Dagsordenen indeholder altid et fast punkt, som hedder ”Nyt fra klasserne”.

  • 7

    Møderne ledes af formandsteamet, som giver medlemmerne ordet efter tur.

  • 8

    Under møderne skriver kontaktlæreren referat. Kontaktlæreren lægger referatet ud på skoleintra senest en uge efter mødet.

  • 9

    Elevrådet har to lærere tilknyttet som kontaktlærere. Disse lærere hjælper i den udstrækning, der er brug for det, såvel på møderne som ved udarbejdelse af referat og dagsorden.

  • 10

    Formandsteamet kan inviteres til PRmøder/bestyrelsesmøder for at redegøre for elevrådsforslag, som efterfølgende kan behandles. Når formandsteamet har orienteret om forslaget og besvaret spørgsmål, kan de ikke deltage på PRmødet/bestyrelsesmødet, mens sagen behandles.